Monday, September 30, 2013

Bagaimana Untuk Memilih Persidangan Akademik Yang Berkualiti

Gambar sekadar hiasan..hehe

Sebagai seorang pelajar pasca siswazah, tidak kira sama ada peringkat Sarjana atau Kedoktoran, kita sentiasa di dalam dilema memilih persidangan yang ingin disertai. Disini saya ingin berkongsi tips yang serba sedikit dapat membantu kita dalam memilih persidangan yang berkualiti disebabkan kekangan sebagai pelajar seperti masa, kewangan dan juga pengalaman.

  1. Target the numbers: (Going to 4 to 6 conferences is already more than enough; di sini maksudnya bukan bilangan persidangan yang dikira, tetapi kualiti persidangan tersebut yang dipandang, contohnya, Persidangan Antarabangsa yang dianjurkan oleh pihak Universiti).
  2. Submit to Annual Conference: (Apabila kita sudah target bilangan persidangan yang ingin disertai, kita perlu memilih persidangan yang dianjurkan secara annually bukannya eventual conference. Ini kerana, annually conference lebih established jika dibandingkan dengan eventual conference, contohnya, Asia-Pacific Management Conference, Asian Academy of Management Conference).
  3. Hosted by University
  4. Back-up by Good Journal: boleh rujuk disini, http://scholarlyoa.com/individual-journals/ 
  5. Have best paper award
  6. Value for money
  7. Closing Remarks

Sumber Rujukan: valuevolution.wordpress.com 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...